1 Mózes 28-31; 2 Mózes 1-3
„Isten megáldotta őket és ezt mondta nekik Isten: Szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be és hódítsátok meg a földet. Uralkodjatok a tenger halain, az ég madarain, és a földön mozgó minden élőlényen!” (28. vers). Isten tehát a földet az ember fennhatósága alá helyezte. Isten az embert tette meg a föld urává, és azt a parancsot adta neki, hogy sokasodjon, népesítse be a földet, és uralkodjon Isten teremtményei felett.
„Azután ezt mondta Isten: Nektek adok az egész föld színén minden maghozó növényt, és minden fát, amelynek maghozó gyümölcse van: mindez legyen a ti eledeletek. Minden földi állatnak, az ég minden madarának és minden földi csúszómászónak pedig, amelyben élet van, eledelül adok minden zöld növényt. És úgy történt” (29-30. vers).
Ezen a ponton tehát még minden állat növényevő volt. Kezdetben nem voltak ragadózó
A második fejezet első három verse tulajdonképpen az első fejezethez tartozik. „Így
„Azután megáldotta és megszentelte (ez a kifejezés azt jelenti, valamit elkülöníteni) Isten a hetedik napot, mivel azon pihent meg Isten egész teremtő és alkotó munkája után” (3. vers).
Vajon milyen célra különítette el Isten a hetedik napot? Isten a hetedik napot arra szánta, hogy ezen a napon az emberek megemlékezzenek Istenről, miközben megpihennek. Arról az Istenről, aki olyan erőteljesen kinyilatkoztatta magát teremtésében. Később, amikor Isten elhívja Izráelt, törvényt is ad népének a hetedik napról.
Örök szövetség ez Isten és Izráel között, amely értelmében hat napig dolgozhattak az
Amikor belevágunk majd a második fejezetbe, látni fogjuk, hogy az Ige visszapörgeti
Ahogy Isten gondot visel az emberről, azzá válik, akire az embernek szüksége van. Mózes első könyvének néhány bírálója éppen a fejezetek között Isten elnevezésében mutatkozó különbségek miatt vallja, hogy Mózes első könyve nem egy író tollából származik. Azt állítják, az első fejezetet egy „elohista” írta, a második fejezetet egy „jehovista”, és különféle elképzelések léteznek arra vonatkozóan, pontosan hányan is írhatták Mózes első könyvét. Véleményem szerint azonban ostoba, meddő vitákról van szó, amelyeknek semmi értelme, ezért nem is térnék ki rájuk részletesebben, hiszen csak az időnket pazarolnám. Nem az számít ugyanis, ki írta Mózes első könyvét, hanem az, hogy a Szentlélek ihlette. Érdemesebb tehát inkább arra koncentrálni, mit is mond ez a könyv, ahelyett, hogy ki, vagy pontosan hányan írták. Így hát mi is ezt tesszük, végigolvassuk, megnézzük, mit mond, és kimaradunk a meddő vitákból, amelyek bennünket egyáltalán nem segítenek.
Nekünk az számit, mit mond Isten, nem pedig az, hogyan mondja azt, vagy kin keresztül. Hiszen a teljes Írás Istentől ihletett, vagyis alapvetően a Szentlélek az Ige szerzője, az pedig nem számit, ki volt az konkrétan, akit a Szentlélek ihletett.
A következő alkalommal tehát a második fejezettel folytatjuk, de ha ilyen tempóban
Mondanom sem kell: Jézus eljön hamarosan.